fredag den 10. maj 2013

Jeg har lige læst.....

  

New York af Edward Rutherfurd.

En ordentlig moppedregn på lidt over 900 sider! Til gengæld vejer den næsten ingenting...

Jeg ELSKER New York City, så naturligvis måtte jeg læse denne bog, men min begejstring er godt nok ikke helt nær så stor som diverse anmelderes.

Der er nogle historiske ting og sager, som jeg synes er rigtig interessante (bl.a. har jeg aldrig være bevidst om englændernes indflydelse og magt derovre), når man har været i NYC og dermed kender lidt til byen, men jeg havde meget svært ved at involvere mig i de personer, man følger.

Man følger nogle familier over en kortere eller længere periode, i løbet af de ca. 350 år bogen spænder over, men i og med det er en meget lang periode, der skal dækkes ind, er der naturligvis nogle store spring i tid, så det ene kapitel følger ex. faderen, hvis søn lige er blevet 5, og i næste kapitel følger man så sønnen, som nu er 20 og i fuld gang med sit voksenliv.

Jeg tror, at det er der, den taber mig lidt, for jeg følger ikke, at jeg kender personen - i mit ekspempel sønnen - nok til at leve med i hans fortælling.

Men alt i alt en udemærket bog, og et must for alle os NYC-freaks, der findes derude.

I går aftes gik jeg så i gang med "I havet er der krokodiller" af Fabio Geda.


Den er baseret på Enaiatollah Akbaris fortælling fra det virkelige liv, hvor han som ca. 10-årig bliver sendt væk af sin mor for at redde ham fra de lokale talebanere, og derefter må lære at klare sig selv.

Jeg har fået den anbefalet af en veninde, som er boghandler, og som sagde, at hun faktisk ikke harvde forventet så meget af den, men var blevet rigtigt positivt overrasket, da det endte med at være en rigtig god bog med en rigtig fin hisktorie.

Indtil videre synes jeg, hun har ret.... Og så er den kun på 169 sider, hvilket er peanuts i forhold til den bog, jeg lige har lagt fra mig.

Den får nok et par ord med på vejen her på bloggen, når jeg er færdig med den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du? Smid en kommentar.