søndag den 12. maj 2013

En hurtig lille boganmeldelse

Forleden gik jeg i gang med "I havet er der krokodiller" af Fabio Geda og i den forbindelse luftede jeg tanken om at give den et par ord med på vejen, når jeg var færdig med den. Det blev jeg så allerede i går!


Man skal ikke lade sig narre af coveret, som godt kunne ligne en børnebog. Jeg tror, at den stil er valgt, fordi historien handler om en drengs utrolige, forfærdelige og heldige færd fra han er ca. 10 år til han er 14-15 år.

Sproget, den er skrevet i, passer faktisk rigtig godt til bogens udseende, for det er en lidt naiv fortællestil, som giver god mening i forhold til, hvor drengen kommer fra.

Kort fortalt bliver drengen sendt væk fra sin hjemby i Afghanistan af sin mor, da der er stor fare for, at Taleban enten vil slå ham ihjel eller tage ham med. Man følger så hans oplevelser med at skulle klare sig selv, finde et sted at bo og få noget arbejde, samtidig med at han flygter fra land til land ved "hjælp" af diverse menneskesmuglere og forfærdelige rejsemetoder, og at han skal forsøge at undgå politiet i de forskellige lande.

Det er en fin lille historie, men hvis ikke jeg vidste, at den er bygget på fyrens virkelige liv, ville jeg nok synes, at han er lige lovlig heldig hele vejen igennem. Jo, han bliver udsat for nogle ganske forfærdelige oplevelser, men der bliver på en eller anden gået lidt let henover dem - også pga. fortællestilen - så man ikke helt "mærker" det, og alt flasker sig hele tiden i sidste ende for ham.

Men ikke desto mindre tog jeg mig selv i flere gange i løbet af bogen at tænke, at de fleste af os danskere ikke ved ret meget om, hvad mange flygtninge, som kommer hertil, rent faktisk har været udsat for, og nok har det med at undervurdere, hvad den slags oplevelser kan gøre ved et menneskes skrøbelige psyke. Så i den forbindelse er den en god lille øjenåbner, der kan sætte lidt tanker i gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du? Smid en kommentar.