søndag den 20. oktober 2013

Skotsk shortbread og de bedste cookies

Jeg havde fødselsdag for nyligt, og i den forbindelse forkælede jeg mine kollegaer, mine fødselsdagsgæster og ikke mindst mig selv med at bage småkager i form af skotsk shortbread, som nok er min yndlingssmåkage, hvis jeg absolut skal vælge én :)

De er supernemme at lave, så jeg tænkte , at jeg lige ville smække opskriften ind her, hvis andre skulle have lyst til at smage. Opskriften lyder på 12 stk., men jeg lavede dem lidt mindre, så jeg fik flere end 12 ud af portionen.

Skotsk shortbread:

175 g. hvedemel
50 g. majsmel
50 g. flormelis
115 g. smør skåret i små stykker
2 spsk. vand
1-2 spsk. sukker til at pynte med

1. Kom lidt mel i udstiksformen og beklæd to bageplader med bagepapir. Tænd ovnen på 200 grader.

2. Sigt begge slags mel og flormelis i en skål. Gnid smørret i blandingen, til den hænger sammen. Tilsæt 2 spsk. vand og ælt til en ensartet blød dej. Du kan også putte alle ingredienserne i en foodprocessor.

3. Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir og stik kagerne ud med en form på ca. 8 cm. i diameter.

4. Bag kagerne ved 200 grader i 25-30 min., til de er svagt gyldenbrune. Lad dem afkøle på bagepladen.

I min ovn skulle de kun have 15-20 min., og det er en god idé at holde godt øje med dem, for pludselig går det stærkt, så de kan let blive lidt for mørke.

I dag står den igen på bagning, og lige nu står der en dåse kondenseret mælk og bobler lystigt på mit komfur. Det skal den gøre i hvert fald 2 timers tid endnu, for jeg skal prøve The Food Club's Bedste Cookies. Opskriften findes lige HER.

Ser de bare lige lidt for lækre ud?! Billedet er hapset fra The Food Club.
Jeg glæder mig helt vildt til at smage dem, og så er det første gang, jeg kaster mig ud i at bruge kondenseret mælk, så det er lidt spændende.

Hav en rigtig god søndag derude, og har I tiden så bag noget rigtigt lækkert til eftermiddagskaffen :)

2 kommentarer:

  1. Hold da op hvor ser det lækkert ud!! :o
    http://www.cecilie-bruun.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke? :) De der cookies blev rigtig gode. Dog blev mine noget fladere, end dem på Food Club's flotte billede :-D

      Slet

Hvad synes du? Smid en kommentar.